Kaksi vuosikymmentä kodin kylmälaitteiden valmistusta Hollolassa

Kylmälaitteita valmistavat yritykset, Huurre ja Porkka, yhdistyivät 1990-luvun alkupuolella. Samaan aikaan uuden konsernin johto teki strategisia linjauksia ja he päättivät luopua kodin kylmälaitteiden valmistuksesta. Päätöksestä sai alkunsa uusi kylmälaitevalmistaja, jonka perustamisessa olivat mukana KOP sekä Huurteen ja Porkan omistajat. Tämä vuonna 1993 aloittanut uusi toimija sai nimekseen Suomen Kylmäteollisuus Oy, nykyiseltä nimeltään Huurre Group.

Vain vuotta myöhemmin perustettiin Suomen Kotikylmiö Oy, joka sijaitsee edelleen Salpakankaan tehdasalueella Hollolassa. Festivo-tuotteita valmistavan Suomen Kotikylmiön toiminta on laajentunut 20-vuotisen historiansa aikana. Yrityksen omistuspohja on vaihdellut vuosikymmenten saatossa ja viimeisin yrityskauppa tehtiin vuonna 2013, jolloin seitsemän yksityishenkilöä osti Suomen Kotikylmiön.

Yhtenä alkuperäisen Suomen Kotikylmiö Oy:n perustajana toimi Timo Seppälä, joka aloitti alun perin Porkan palveluksessa vuonna 1973. Nykyisin Seppälä toimii Suomen Kotikylmiö Oy:n hallituksen puheenjohtajana. ”Saimme käyttää Huurteen ja Porkan vanhoja tuotemerkkejä, Huurre Green Line ja Porkka Festivo, kymmenen vuotta uuden yrityksen perustamisen jälkeen. Vuonna 2003 tuotemerkin muutos tuli ajankohtaiseksi ja päädyimme käyttämään Festivo-tuotemerkkiä yksinään”, kertoo Timo Seppälä.

”Vaikka olemme valmistaneet kylmälaitteita Festivo-tuotemerkillä jo 13 vuotta, monet kuluttajat muistavat edelleen Huurre- ja Porkka-tuotemerkkimme, sillä laitteemme ovat pitkäikäisiä. Tuotemerkkinä emme ehkä kuulosta kaikkien korvaan kotimaiselta valmistajalta, mutta laadukkaat laitteemmehan ovat yhtä juhlaa”, naurahtaa Seppälä.

Vuonna 1996 yritysrypäs laajeni jälleen, kun suurkeittiölaitteiden valmistusta varten perustettiin Suomen Kotikylmiön naapuriin Skycold Oy. Kylmä- ja konditorialasikot olivat ensiaskel suurkeittiöiden maailmaan. Tänä päivänä yli puolet Suomen Kotikylmiön valmistamista laitteista menee ammattikäyttöön, kuten esimerkiksi kouluihin, kahviloihin ja ravintoloihin. Uusin tuoteryhmä on erilaiset lääkejääkaapit terveyskeskuksiin ja sairaaloihin.

Vuosikymmenten saatossa Timo Seppälä on ollut mukana kaikessa kylmäalan liiketoiminnassa Salpakankaan mäellä. ”Kotimaisena valmistajana tarvitsemme tulevaisuudessa lisää jalansijaa markkinoilta. Tämä tarkoittaa sitä, että uusia tuoteryhmiä on lanseerattava ja markkina-alueiden on laajennuttava. Jollemme saavuta kasvua, me kuihdumme”.

”Nyt satsaamme Hollolassa uusiin tuotteisiin ja tuoteryhmiin. Meillä on hyvät edellytykset kasvulle: tarvittavat tuotantotilat, moderni laitteisto ja ennen kaikkea osaava henkilöstö”, kiittelee Seppälä.